Wazig zien na ooglidcorrectie

Stel hier uw vragen aan plastisch chirurg Dhr. Gijs van Selms. Dhr. van Selms beantwoordt vragen in zijn vrije tijd en op vrijwillige basis. Het kan dus even duren voordat u antwoord ontvangt.
Forumregels
De regels waar u zich op dit forum aan dient te houden vind u via de link 'registreren' rechtsbovenaan het forum (hiervoor dient u uitgelogd te zijn).
Plaats reactie
Angela73

Wazig zien na ooglidcorrectie

Bericht door Angela73 » 25 okt 2011 11:28

Beste Dr. Ingels,

Het is vandaag precies 3 weken geleden dat ik een bovenooglidcorrectie heb laten doen.
Ik zie nog steeds vrij wazig, het is net alsof er steeds een waas voor mijn ogen zit. Ik heb ook de neiging veel te knipperen omdat mijn ogen "droog" aanvoelen. Ik gebruik hiervoor af en toe oogdruppels maar dit lijkt niet optimaal te werken. Is dit verschijnsel normaal 3 weken na een ooglidcorrectie en heeft u tips om het wazig zien wat te verminderen, of beter nog, te doen verdwijnen?

Dank! Angela

Mjanne

Re: Wazig zien na ooglidcorrectie

Bericht door Mjanne » 27 okt 2011 12:03

en in aanvulling daarop: kan dit na bijna 3 maanden ook nog het geval zijn?
ik heb haast het idee dat mijn brilsterkte is veranderd (ben iets bijziend en behoorlijk astigmatisch, -1,25 cilinder). Kan het zijn dat, bv doordat het overhangende vel niet meer zo op je oog drukt, je sterkte verandert?

dr. K. Ingels

Bericht door dr. K. Ingels » 29 okt 2011 22:38

Door zwelling van conjunctiva en cornea (logs ik vlies en hoornvlies) kan de gezichtssterkte inderdaad (tijdelijk) veranderen. Evenzo de traanproductie. Uw behandelend chirurg zou ontstekingremmende oogdruppels kunnen overwegen.
Dr. K. Ingels

Mjanne

Bericht door Mjanne » 31 okt 2011 10:36

Dit weekend bij de opticien geweest:
rechteroog is van -2,50 naar -1,25 gegaan. Cilinder is wel wat omhoog van -0,75 naar -1,25.
Linkeroog is nog redelijk stabiel, maar vertoont wel een soortgelijke verandering (dioptrie een kwart verbeterd, cilinder een kwart verslechterd).
Men vond het een extreme verandering, maar denkt dat door de ontspanning van het oog, dit nu verbeterd is, en het op eigen kracht beter kan zien zonder (te) sterke min-correctie. De ontspanning zou aan de ooglidcorrectie kunnen liggen, maar ook aan op betere manier omgaan met beeldschermwerk (minder staren e.d.).
Ben benieuwd of nog meer mensen dit hebben?

dr. K. Ingels

Bericht door dr. K. Ingels » 04 nov 2011 07:34

Dat klinkt inderdaad als een uitgesproken verandering, doch wel denkbaar en een prettige bijkomstigheid van een ooglidcorrectie. Het is zeer de vraag of dit blijvend is, en ik zou zeker 3 maanden wachten alvorens bril of lenzen aan te passen,
Vriendelijke groet,
Dr. k. Ingels

dr. K. Ingels

Bericht door dr. K. Ingels » 16 dec 2011 10:18

Beste Mjanne,
wat is precies uw vraag?
dr. K. Ingels

Mjanne

Bericht door Mjanne » 27 jun 2012 10:17

dr. K. Ingels schreef:Dat klinkt inderdaad als een uitgesproken verandering, doch wel denkbaar en een prettige bijkomstigheid van een ooglidcorrectie. Het is zeer de vraag of dit blijvend is, en ik zou zeker 3 maanden wachten alvorens bril of lenzen aan te passen,
Vriendelijke groet,
Dr. k. Ingels
Klopt, ik kan nu melden dat het geen blijvende verandering is geweest. Wel 150 euro lichter voor een nieuw brillenglas! Ik gebruik 's nachts nog steeds duratears oogzalf tegen het tranen, en die kunnen ook een beetje een film op de ogen leggen waardoor ik soms overdag wazig zie. Daarnaast heb ik na inspannend pc-werk soms wat accommodatieproblemen (ben bijziend). Inderdaad dus het advies: laat niet gelijk je bril aanpassen als je een periode wat waziger ziet!!

jessicasatink

Hier ook wazig zicht na ptosisoperatie. Help!

Bericht door jessicasatink » 29 nov 2016 22:28

4 weken geleden een Ptosis ingreep gehad. Prachtig geworden.
Na de ingreep gelijk slecht zicht. Twee weken na de ingreep nog steeds erg slecht zicht.
Door chirurg doorverwezen naar oogarts. Diagnose: droog oog en klodder antibioticazalf op pupil
die niet weggeknipperd wordt, omdat oog niet volledig sluit. Naast de Tobradex krijg ik carbogel mee. Twee weken later terug en verwacht de oogarts dat het probleem is opgelost.
Dat was vandaag. Zicht van 35% nu naar 55%, maar nog steeds erg slecht dus.
Oog uitvoerig bekeken. Alles ziet er goed uit. Niet meer droog, pupil goed, hoornvlies prima enz.
Met apparaat gekeken of mijn sterkte misschien veranderd is? Niet het geval.
Met geen mogelijkheid zicht beter te krijgen.
Met rasterplaatje kan ik letters wel lezen.
Kortom: functionaliteit oog prima!!
Maar zicht belabberd. Oogarts hoopt dat het een kwestie
van tijd is. Kan de vinger er niet op leggen. Ik maak me zorgen.
Iemand een idee? Ervaring?
Bedankt!!

jeronimo

Bericht door jeronimo » 14 jan 2017 17:06

Hoi Jessica,
Ik lijk hetzelfde probleem te hebben; Na een floppy eyelid-syndroom operatie links i.c.m. met een ooglidcorrectie links en rechts, ben ik zowel van veraf als ook van dichtbij waziger gaan zien.
De operatie heeft medio december 2016 plaatsgevonden.
Ik herkende op een gegeven moment geen gezichten meer vanaf een afstand van een meter of 12, waar ik hier voorheen geen last van had.
Ik kwam er toen achter dat ik door mijn linkeroog (waaraan ik ben geopereerd voor een floppy eyelid) slechter ben gaan zien.
Hierop een afspraak gemaakt met een (ass.) oogarts en deze heeft mijn ogen bekeken; er bleek niets beschadigd te zijn er alles zag er goed uit.
Het wazig zien zou normale "leeftijdsslijtage" zijn en ik zou aan een bril moeten?
Wel raar dat ik kort na de operatie waziger ben gaan zien en dan ook nog maar aan 1 oog.
Ik moet 31-01 weer terug naar de oogarts.
Ik ben benieuwd of jouw zicht inmiddels weer wat verbeterd is en dat het dus een kwestie van tijd is voordat alles goed komt?
Ik hoop het wel voor je...

Alvast bedankt voor je antwoord,
Gr.
Jeroen

Plaats reactie