in het diepe gesprongen...

Hier kunt u een dagboek bijhouden over de periode vóór, tijdens en na uw ooglidcorrectie. Op deze manier laat u anderen weten hoe een ooglidcorrectie verloopt en kunnen zij u steunen en tips geven.
Forumregels
De regels waar u zich op dit forum aan dient te houden vind u via de link 'registreren' rechtsbovenaan het forum (hiervoor dient u uitgelogd te zijn).
snepss

in het diepe gesprongen...

Bericht door snepss » 04 dec 2013 13:00

Hoi allemaal,

Zoals velen hier heb ik lang lopen twijfelen. Ik ben geboren met oogleden met een vetlaagje eronder; bij het ene oog wat meer dan bij het andere. Ik keek met mijn rechteroog altijd tegen een 'dakje' aan. Ik had er geen last van, maar zag het wel bovenin mijn gezichtsveld. Echt oogleden heb ik nooit gehad. Ik erger me er al lang aan en krijg veel opmerking als 'zo, wat kijk jij s ochtends chagrijnig' en 'ben je moe?' of 'heb je het wel naar je zin?'.
Maar de stap bleef zo groot... en eng. Is het wel echt noodzakelijk? Zo heb ik er toch altijd al uitgezien? Wat als het nu misgaat en het er uiteindelijk alleen maar erger uitziet? Daarnaast ben ik nog jong en is het in mijn omgeving toch echt wel taboe om zonder medische klachten onder het mes te gaan. Tja, makkelijk oordelen, als je zelf de goede genen hebt gekregen :wink:

Toen ik zag dat ik al twee jaar geleden lid was geworden van dit forum (onder een andere naam) besefte ik dat dit echt niet een impulsief idee was en dat ik er al heel lang heel veel over gelezen had. Het zal als ik ouder wordt waarschijnlijk ook alleen maar erger gaan hangen, terwijl ik nu van zo'n operatie (hopelijk) flink wat jaren plezier kan hebben. Dus meteen een afspraak voor een consult gemaakt en daarna de echte beslissing natuurlijk weer 2 maanden uitgesteld. Maar afgelopen maandag was het zover.
Omdat ik zelf zoveel mogelijk ervaringen en foto's wilde lezen en zien, zal ik proberen mijn eigen vooruitgang hier een beetje bij te houden.

Hier wat foto's van voor
Bijlagen
voor1.2.jpg
voor vooraanzicht
voor1.2.jpg (24.76 KiB) 9588 keer bekeken
links.JPG
links
links.JPG (34.34 KiB) 9588 keer bekeken
rechts.JPG
rechts
rechts.JPG (35.75 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 02:06, 7 keer totaal gewijzigd.

snepss

Re: in het diepe gesprongen...

Bericht door snepss » 04 dec 2013 13:02

dag 0 - operatie

De operatie viel reuze mee. Prikjes waren pijnlijk, maar daarna is het vooral een bizarre (en interessante) gewaarwording. Je weet dat iemand met je oog bezig is en voelt het ook wel, niet als pijn, maar meer dat er gemorreld wordt en je hoort knippen. Het was echt zo weer voorbij. De chirurg probeert ondertussen over van alles te praten, alsof je bij de kapper zit - zo bizar.
De eerste foto is van 10 min na de operatie. Ik moest een half uurtje rustig op een stoel zitten, maar voelde me prima.

Ik heb nog wat foto's gemaakt zo'n 5 uur na de operatie. Dan zie je dat het boven mijn ogen toch een beetje bleek lichtblauw wordt en het is natuurlijk allemaal heel erg dik en opgezet.
Bijlagen
2013-12-02 18.31.56.2.jpg
direct na operatie (10 min)
2013-12-02 18.31.56.2.jpg (37.22 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04142.JPG
5 uur na operatie(2)
DSC04142.JPG (47.4 KiB) 9737 keer bekeken
DSC04136.JPG
5 uur na operatie
DSC04136.JPG (37.97 KiB) 9737 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 01:54, 4 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 04 dec 2013 13:06

dag 1

Ik heb vannacht zo recht mogelijk geslapen; eigenlijk gewoon zittend. Ik heb wel een slecht nachtje slaap over voor minder blauwe plekken :wink: Op het ergste voorbereid liep ik vanochtend naar de spiegel, maar alles zag er goed uit! Nog net als gisteravond of misschien zelfs al wat beter, want het bleke blauw lijkt alweer minder. Het enige is dat alles dik is en de ooglidranden wat rood zijn. Wat een meevaller!! Mijn ogen sluiten ook alweer een stuk beter. Dat was gisteren wat lastig.

Nu 's avonds is het op zich nog precies hetzelfde. Misschien dat mijn wangen nog iets dikker zijn geworden, maar nog geen erge verkleuringen.

Mijn precieze methodes tot nu, voor als jullie het willen weten:
Vanaf tien dagen voor de operatie heb ik geprobeerd elke dag een stuk verse ananas te eten. Geen idee of het werkt, maar ik las op verschillende plekken dat dat goed werkt tegen het krijgen van blauwe plekken. En als het niet werkt maakt het ook niet uit, want ik vind het gewoon heel lekker :)
Verder elke dag een multi-vitamine pilletje (als altijd) en vanaf drie dagen voor de operatie zo'n 750 mg Vitamine C.

Bij de kliniek werd verteld dat de uren na de operatie kritiek zijn voor hoe blauw je uiteindelijk wordt. Na het thuiskomen heb ik heel erg opgelet dat ik mijn hoofd recht of achterover hield. Als ik ging internetten zette ik mijn laptop wat boven me en ging op de grond zitten en hetzelfde met tv-kijken. Paranoia? Misschien. Maar liever safe than sorry ;)

Verder heb ik vannacht mijn kamer wat kouder gehouden en zoals gezegd zo recht mogelijk geslapen. Vandaag zo'n 5 of 6 keer mijn ogen 10-15 min gekoeld met een soort gelbril. Ik wilde het elk uur 15 min doen, maar dat was uiteindelijk te veel gedoe. Vandaag weer lekker mijn ananas gegeten, pilletjes geslikt en niet languit gelegen, altijd minstens half rechtop. Het is best lekker, zo'n dagje niks doen :)
Nu nog een keertje koelen en dan slapen. Hopen dat alles morgenochtend er nog zo uitziet als nu en niet opeens in een regenboog is veranderd :)

Hoop dat iemand hier iets aan heeft, voel me vrij paranoia als ik mijn ritueeltjes zo teruglees :mrgreen:
Bijlagen
DSC04145.JPG
ochtend na operatie
DSC04145.JPG (29.44 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04149.JPG
ochtend na operatie - links
DSC04149.JPG (38.68 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04147.JPG
ochtend na operatie - rechts
DSC04147.JPG (47.16 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 05 dec 2013 18:29

dag 2

Prima dagje gehad. Gelukkig nog steeds niet echt blauw of geel, hoewel er een heel klein beetje geel aan lijkt te komen 's avonds.
Te zien is dat mijn rechteroog wat kleiner lijkt en dat de wimpers een beetje hangen, maar dat komt door de hechtpleisters die dat allemaal een beetje naar beneden duwen. Dat komt hopelijk goed als op dag 4 de hechtingen eruit worden gehaald.
En de grijzige veeg onder hetzelfde oog is een restje niet echt goed verwijderde mascara die ik er nu niet af durf te halen en ik kijk niet scheel, maar focus op alle foto's raar op die camera zo dichbij :roll:
Bijlagen
DSC04161.JPG
dag 2 's ochtends
DSC04161.JPG (39.26 KiB) 9719 keer bekeken
DSC04186.JPG
dag 2 's avonds
DSC04186.JPG (38.73 KiB) 9719 keer bekeken

snepss

Bericht door snepss » 05 dec 2013 18:33

dag 3

En jeej, dr is geel!
morgen hechtingen eruit, kijken hoe 't er dan uit ziet :)
Bijlagen
DSC04195.JPG
dag 3 vooraanzicht - 18.00
DSC04195.JPG (36.12 KiB) 9718 keer bekeken
DSC04202.JPG
dag 3 links
DSC04202.JPG (39.99 KiB) 9718 keer bekeken
DSC04198.JPG
dag 3 rechts
DSC04198.JPG (35.63 KiB) 9718 keer bekeken

snepss

Bericht door snepss » 07 dec 2013 19:59

Dag 4 en 5

Gisterochtend zijn de hechtingen eruit gegaan. Was heel gezellig om in de wachtkamer met wat andere 'slachtoffers' te kunnen praten en iedereen zag er op een man met donkerblauwe wallen na heel goed uit, enkel wat geel. Leuk om te horen hoe verschillend iedereen de afgelopen week heeft ervaren

Het is voor mij een beetje een rollercoaster aan emoties geweest nadat de hechtingen eruit waren.
Mijn eerste reactie was: jeej, ik zie oogleden! En ik had het al verwacht, maar het was toch een opluchting dat mijn klein beetje dichtgedrukte rechteroog gewoon opensprong. Toen was ik dus blij.

Toen ik daarna thuis echt goed voor de spiegel ging staan zakte dat toch weer weg. Tja, ik was erop voorbereid dat ik littekens zou houden buiten de zijkanten van mijn ogen, maar ik rekende wel alleen op de ooghoeken. Ik weet niet of het komt doordat mijn arcadeboog een beetje ieniemienie is, maar nu lijkt het toch echt of ze vanaf halverwege mijn oog wel zichtbaar blijven, ook gewoon met rechtuit kijken. Links is nog wel mooi recht, maar rechts lijkt ook nog een kronkeltje in het litteken te zitten. Het ziet er allemaal gewoon niet echt goed uit.
Ik blijf heel voorzichtig een beetje optimistisch: misschien komt het door zwellingen en valt het straks nog ietsie dieper naar achteren. (aan de andere kant denk ik echt van niet. ik heb altijd kleine oogjes gehad en het ligt gewoon echt buiten de natuurlijke oogplooi :( )

Het is op zich ook nog maar vijf dagen geleden gedaan (maandagavond 18.00, terwijl het nu zaterdagavond is) dus ik moet me ook nog niet druk maken. Doe ik ook niet te veel hoor, heb alleen zoals iedereen wat ups en downs. Nouja, ik wacht gewoon maar af. Hebben er mensen ervaring hoeveel alles nu nog blijft veranderen bij je ogen?

Hier de foto's van dag 5, dus de dag nadat de hechtingen verwijderd zijn, want gisteren heb ik foto's gemaakt zonder sd-kaartje in mijn camera en deze krijg ik er nu niet meer af. In het echt lijk ik gelukkig minder op een kanarie dan op de foto's :)
Bijlagen
DSC04245.JPG
vooraanzicht - dag 5
DSC04245.JPG (33.81 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04250.JPG
oogje links - dag 5
DSC04250.JPG (32.49 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04238.JPG
oogje rechts - dag 5
DSC04238.JPG (31.07 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 08 dec 2013 14:07

Dag 6

Ugh, so depressed today. Note to self: ga nooit of te nimmer googlen als je twijfelt over de resultaten van iets :roll:
Als die littekens aan de zijkant gewoon mijn oogvorm hadden gevolgd was ik zo blij geweest. Na bestuderen in de spiegel denk ik niet dat het afnemen van de zwelling uit zou maken - het litteken volgt gewoon echt de vorm van mijn oogplooiing niet. We zullen zien.

Ik had zo gehoopt dat het bij mij ook gelijk mooi weggewerkt zou zijn als bijvoorbeeld hier:
http://home.tiscali.nl/kimopo/ooglidcorrectie/

snepss

Bericht door snepss » 08 dec 2013 16:26

dag 6 - foto's
Bijlagen
DSC04272.JPG
dag 6 - oog rechts
DSC04272.JPG (32.47 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04281.JPG
dag 6 - oog links
DSC04281.JPG (34.26 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 01:59, 4 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 08 dec 2013 16:28

en nog 2
Bijlagen
DSC04262.JPG
DSC04262.JPG (35.2 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04268.JPG
DSC04268.JPG (26.66 KiB) 9680 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 09 dec 2013 22:00

Daaaag 7

Ik blijf voorlopig nog foto's plaatsen, maar dit is eigenlijk bijna meer voor mezelf dan voor jullie. Het zet mij er toe om dagelijks foto's te blijven nemen en ook om terug te kijken naar de oude, dan zie ik toch ook nog vooruitgang en zo. Later kom ik nog wel terug en ga ik wat dagen tussendoor verwijderen, dan is 't niet zo'n overkill.

Ik ben alweer wat kalmer over de littekens, vooral omdat deze bij mijn linkeroog nu al heel snel minder worden en omdat er toch helemaal niks aan te veranderen is nu. Het is zoals het is... En zoals het nu links is valt het wel te camoufleren. Gelukkig ben ik jong en heb ik meestal goede wondgenezing... Hopelijk ziet het er bij mij niet na 1.5 maand nog zo uit: viewtopic.php?f=10&t=503. Stel je voor dat bij beide ogen die littekens zoals ze nu zijn over het bovenooglid zouden lopen :?
Hopelijk gaat het bij het rechteroog binnenkort ook snel en als dat rooie maar weg is, dan lukt het camoufleren in ieder geval. Maar het is jammer, want het doel is toch om te zorgen dat er minimaal te zien is; dit is het tegenovergestelde. Ik blijf vinden dat de incisies niet echt netjes lijken zo, maar ja.
Er is gevraagd welke arts het was, maar dat zet ik hier nog liever niet neer; eerst kijken wat er uiteindelijk nog gebeurd, het is nog heel recent nu, en eventueel persoonlijk vragen of hij hier nog een reden voor had.
Maar oh, dat vooraanzicht bij dat rechteroog, bahbah.
Bijlagen
DSC04346.JPG
DSC04346.JPG (36.39 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04289.JPG
linkeroog - geneest al snel
DSC04289.JPG (37.65 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04288.JPG
DSC04288.JPG (38.52 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 11 jul 2016 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Liniaal

Bericht door Liniaal » 11 dec 2013 22:02

Hoi!

Als eerste wil ik zeggen dat ik jouw dagboek echt top vind! Ik vind het een positieve verandering ten opzichte wat het voor de operatie was.
Ik deel je mening dat de incisies nu nog niet heel netjes lijken. Dat de littekens niet netjes in de huidplooi vallen is mijn grootste angst en daarom twijfel ik al een lange tijd of ik een ooglidcorrectie moet doen. Mijn ogen lijken veel op die van jouw en ik ben ook jong net als jij. Ik volg daarom jouw dagboek met veel interesse en ik ben benieuwd naar het resultaat van over een maand of zo.

Groetjes

snepss

Bericht door snepss » 12 dec 2013 00:45

Dag 8 en 9

Allereerst bedankt voor de berichtjes =) Leuk om te horen dat dit fotodagboek bekeken wordt en mensen helpt bij het nemen van een beslissing.

Gisteren, dag 8, was een grote stap. Ik heb een hele lading make-up op gedaan en ben voor het eerst weer naar buiten gegaan. En... geen enkel probleem. Daarna een aantal huisgenootjes gezien die mij heel goed kennen, en de meesten zagen wel dat er iets was, maar ze legden de link naar een ooglidcorrectie niet (of ze durfden het niet te zeggen :P ). Sommige reacties waren echt heel leuk; de 'wauw, wat zie je er leuk uit vandaag' maakte mijn dag :) Ik heb het maar op wat langer voor de spiegel en wat meer makeup gegooid :wink:
Ik denk dat maar 1 van de 9 mensen herkende dat het een ooglidcorrectie was. Dat viel me dus allllles mee. Vandaag zonder enig commentaar met make-up vol onder tl-licht gelopen en nul reactie gehad. Het is zo bizar, want zelf zie je de streepjes -- ook met make-up, omdat het een 'gleufje' is en niet met alleen kleur te camoufleren valt -- zo duidelijk, maar anderen zien het dus echt niet, met wat make-up.

Verder ben ik zo blij dat mijn littekengenezing kennelijk super is. Als je bedenkt dat er vorige week maandag ( nu nog maar 9 dagen geleden! ) vol in gesneden is en dat het litteken nu alleen nog maar donker verkleurd en niet eens vuurrood meer is, is dat toch wel heel voorspoedig. Zeker bij het linkeroog. Happy :D Echt, als de snee gewoon normaal in de plooi had gevallen had ik niet eens make-up nodig gehad.
Zonder make-up is het nu nog wel opvallend (ook voor anderen - ik heb wat second opinions gevraagd), doordat de littekens zo wijd zitten, maar toch. Als ze over een maand of meer eenmaal verkleuren moet het denk ik wel goed komen.
Ik ben nog steeds best teleurgesteld in hoe wijd de littekens zitten, maar alles samen genomen ben ik nu wel een stuk positiever na deze twee dagen weer lekker in het normale leven te hebben gestaan. Het is ook goed om even weer normaal bezig te zijn en het huis weer uit te kunnen :D

Mijn routine is inmiddels veranderd, ik ben een stuk makkelijker met alles. Ik heb 's ochtends wel telkens heel dikke ogen, dus ik slaap met twee kussens. Verder smeer ik er 's avonds aloë vera gel op en 's ochtends ook. Als dat is ingetrokken doe ik er pas make-up op.

Hier foto's zonder make-up van dag 9 (woensdagavond, na de operatie vorige week maandag laat):
Bijlagen
DSC04384.2.jpg
dag 9 - vooraanzicht - zonder makeup
DSC04384.2.jpg (42.31 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04390.2.jpg
dag 9 - oog links - zonder makeup
DSC04390.2.jpg (39.29 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04387.2.jpg
dag 9 - oog rechts - zonder makeup
DSC04387.2.jpg (37.38 KiB) 9588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snepss op 12 dec 2013 02:10, 7 keer totaal gewijzigd.

snepss

Bericht door snepss » 12 dec 2013 00:51

En nu de foto's met make-up van dag 9 (woensdag, na de operatie vorige week maandag laat). Voor de vergelijking nog even een foto erbij van mijn eerste post van hoe het er eerst uit zag. Dat ziet er zo met een laag make-up toch echt wel prima uit :)

Dat wordt de komende tijd gewoon elke ochtend een stukkie langer voor de spiegel en helaas even niet meer zwemmen. Als de snee in de plooi had gevallen had ik niet eens make-up nodig gehad.

Maar als de littekens zo weggewerkt zijn is het resultaat wel stunning :D
Bijlagen
DSC04372.2.jpg
dag 9 - oog rechts - met makeup (mooiste oog)
DSC04372.2.jpg (50.92 KiB) 9588 keer bekeken
DSC04377.2.jpg
dag 9 - vooraanzicht - met makeup
DSC04377.2.jpg (43.74 KiB) 9588 keer bekeken
voor1.2.jpg
vooraanzicht voor behandeling
voor1.2.jpg (24.76 KiB) 9588 keer bekeken

snepss

Bericht door snepss » 05 jan 2014 03:26

nieuwe foto's komen er aan hoor :)

Chantelle

Bericht door Chantelle » 05 jan 2014 21:40

Hee , ik had je ook al een berichtje gestuurd en ben daarna naar je foto' s gaan kijken. Bij jou zijn de littekens minder erg dan bij mij toen , dus grote kans dat het bij jou sneller geneest als toen bij mij (5/6 maanden). Ik vind je ogen echt heel mooi geworden! :D
Groetjes Chantelle

Plaats reactie